FAQ
Veelgestelde Arbo vragen
Al uw Arbo vragen op een rijtje
Wet- en regelgeving
-
Is een arbodienst verplicht?
Volgens de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) zijn alle werkgevers verplicht een overeenkomst te hebben met een arbodienstverlener, het zogenaamde basiscontract. Dit kan een arbodienst zijn of een bedrijfsarts.
-
Wat houdt de Wet verbetering Poortwachter (WVP) in?
De WVP is een Nederlandse wet die sinds 1 april 2002 van kracht is om langdurig ziekteverzuim te beperken. Deze wet verlangt dat werkgever en werknemer zich samen met arbodienst en bedrijfsarts inspannen om de zieke werknemer zo snel mogelijk en verantwoord weer aan het werk te krijgen. (https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/wet-verbetering-poortwachter)
-
Welke verplichtingen geeft de WVP de werkgever en werknemer?
De Wet verbetering poortwachter stelt dat werkgever en werknemer samen verantwoordelijk zijn voor de re-integratie van een zieke werknemer. Volgens deze wet is de werkgever eindverantwoordelijk en de werknemer medeverantwoordelijk voor het eigen re-integratietraject. Werkgevers en werknemers hebben daarbij een aantal verplichtingen, zoals het laten opstellen van een probleemanalyse door de bedrijfsarts binnen 6 weken en het opstellen van een Plan van Aanpak binnen 8 weken.
-
Wat mag ik bij een ziekmelding aan een medewerker vragen?
Een werkgever mag geen medische informatie opvragen bij de zieke medewerker. Wel mag de werkgever vragen naar de vermoedelijke duur van het verzuim, lopende afspraken en werkzaamheden, of de ziekte verband houdt met een arbeidsongeval of verkeersongeval, of een vangnetbepaling van de Ziektewet van toepassing is.
-
Welke gegevens mag ik als werkgever verwerken bij een ziekmelding?
Naast de gegevens van de ziekmelding mag een werkgever gegevens verwerken die de arbodienst heeft verstrekt over de mate van arbeidsongeschiktheid, werkzaamheden waartoe de medewerker wel/niet in staat is, de verwachte duur van het verzuim en adviezen over aanpassing van werk, werkvoorzieningen of interventies in kader van de re-integratie.
Onze dienstverlening
-
Wat doet een arbodienst?
De kerntaak van een arbodienst is het ondersteunen van werkgevers bij hun arbeidsomstandighedenbeleid en verzuimbeleid. Daarvoor hebben wij verschillende deskundigen in huis zoals de bedrijfsarts, casemanager, arbeidsdeskundige en veiligheidskundige. Daarnaast helpen wij om zieke medewerkers snel en verantwoord weer aan het werk te krijgen.
-
Mijn medewerker is ziek, wat nu?
U meldt uw medewerker ziek via ons verzuimsysteem. Geef daarbij zoveel mogelijk relevante informatie door. De ziekmelding wordt door ons opgepakt en, afhankelijk van de aard van de klachten, neemt uw vaste casemanager contact met u op om relevante details te bespreken. Is er met spoed een afspraak bij de bedrijfsarts nodig? Dan regelen we dit.
-
Wanneer moet mijn medewerker naar de bedrijfsarts?
Uiterlijk in de 6e week van het verzuim moet een probleemanalyse worden opgemaakt door de bedrijfsarts. Afhankelijk van de klachten, meestal psychische klachten, kan dit ook eerder. Het is ook mogelijk dat andere specialisten worden ingezet zoals bijvoorbeeld een mediator of een psycholoog. Dit gaat altijd in overleg met u.
-
Wat kan de casemanager voor mij betekenen?
De casemanager voert namens u als werkgever de regie over het verzuimproces. Door zaken proactief voor u te monitoren zorgt hij/zij ervoor dat alle stappen van de Wet verbetering poortwachter op tijd genomen worden. Ook verzorgt de casemanager het contact tussen werknemer, bedrijfsarts en werkgever. De casemanager kan tevens uitleggen wat de gevolgen van bepaalde keuzes zijn en u hierin adviseren.
Specialisten arbodienst
-
Wie zijn de kerndeskundigen van een arbodienst?
De bedrijfsarts is een erkend medisch specialist op gebied van arbeid en gezondheid. Daarom is de bedrijfsarts het aanspreekpunt voor alles wat met werk en gezondheid te maken heeft. De bedrijfsarts is een strikt neutrale en onafhankelijke professional. De bedrijfsarts adviseert bij verzuimbegeleiding, preventie, aanstellingskeuringen, preventief medische onderzoeken (PMO’s) en signaleert beroepsziekten.
-
Wat doet de casemanager?
De (register) casemanager begeleidt het re-integratieproces namens de werkgever en is het aanspreekpunt voor de werknemer. Daarnaast heeft de casemanager een informerende en adviserende rol naar de werkgever en de bedrijfsarts en zorgt ervoor dat alle partijen op tijd doen wat ze moeten doen.
-
Wat doet de re-integratiecoach?
De re-integratiecoach is gespecialiseerd in het begeleiden en coachen van medewerkers die tijdens of na ziekte moeten re-integreren. De re-integratiecoach helpt deze medewerkers om te re-integreren in eigen werk, aangepast werk of werk buiten de organisatie. De re-integratiecoach kan tevens preventief ondersteuning bieden aan medewerkers die dreigen uit te vallen.
-
Wat doet de vertrouwenspersoon?
Een vertrouwenspersoon speelt een belangrijke rol in het creëren van een gezonde en veilige werkomgeving. Een vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die meldingen of klachten hebben over ongewenst gedrag. De vertrouwenspersoon is het aanspreekpunt voor opvang, ondersteuning en begeleiding bij ongewenst gedrag.
-
Wat doet de mediator?
Een mediator is een neutrale onafhankelijke bemiddelaar die partijen begeleid bij het oplossen van een conflict. Mediation wordt ingezet als er een arbeidsconflict is en de betrokkenen er zelf niet meer uit kunnen komen. Een mediator begeleidt dan het proces om te zorgen dat de betrokkenen samen afspraken kunnen maken over oplossingen, waar ze allemaal achter kunnen staan.
Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E)
-
Wat is een RI&E?
Met een risico inventarisatie en evaluatie (RI&E) zet u alle veiligheids- en gezondheidsrisico’s op een rij. De RI&E bestaat uit twee delen, namelijk een inventarisatie van alle risico’s binnen het bedrijf, en het Plan van aanpak voor het oplossen van deze risico’s.
-
Is een RI&E verplicht?
Ja. De overheid heeft de RI&E al in 1994 via de Arbowet verplicht gesteld voor alle organisaties met personeel. De Inspectie SZW controleert hier dan ook op.
-
Wat is de rol van een arbodeskundige bij de RI&E?
Een arbodeskundige is een bedrijfsarts, arbeidshygiënist of een andere deskundige die advies geeft over het controleren van arbeidsrisico’s. Deze deskundige kan een RI&E voor je opstellen en/of toetsen.
-
Wat houdt de toetsing van de RI&E in?
Tijdens de toetsing van de RI&E kijkt de kerndeskundige hoe de RI&E is uitgevoerd, of het Plan van aanpak volledig is en of de voorgestelde maatregelen het gewenste effect zullen opleveren.
-
Wanneer moet de RI&E getoetst worden?
In principe moet de RI&E altijd getoetst worden. Er zijn twee uitzonderingssituaties:
U heeft maximaal 25 medewerkers in dienst en gebruikt een erkend branche RIE- instrument of u heeft, als u alle taken van uw medewerker(s) optelt, maximaal 40 uur werk per week.
Preventief medische onderzoek (PMO)
-
Wat is een PMO?
Een PMO is een gezondheidsonderzoek dat een concrete bijdrage levert aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Met inzicht in de gezondheid, leefstijl, mentaal welzijn en werkvermogen kunt u als werkgever ingrijpen op gebieden die de meeste impact op verzuim en inzetbaarheid hebben.
-
Is een PMO verplicht?
Elke organisatie is wettelijk verplicht om haar medewerkers periodiek een PMO aan te bieden. Afhankelijk van de arbeidsomstandigheden en het ziekteverzuim in uw organisatie kan dat bijvoorbeeld jaarlijks, of eens in de twee of drie jaar.
-
Waaruit bestaat een PMO?
Een PMO bestaat uit een werknemersonderzoek om risicofactoren in kaart te brengen en een fysieke health check, gericht op beïnvloedbare gezondheidsrisico’s, zoals overgewicht, stress en roken.
-
Wat levert een PMO op?
Het PMO is dé manier om de duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers te bevorderen en het verzuim te verminderen. Het PMO maakt de individuele medewerker bewust van zijn of haar werkvermogen, inzetbaarheid en vitaliteit en geeft handvatten om dit te verbeteren. Op groepsniveau geeft het PMO u als werkgever richting voor beleidsvorming, strategie en uitvoering van toekomstige projecten
UWV
-
Wat is de rol van het UWV?
Na 2 jaar ziekte beoordeelt het UWV of uw medewerker in aanmerking komt voor een WIA. Op basis van het re-integratieverslag oordeelt het UWV of de WIA-aanvraag in behandeling wordt genomen.
-
Wat is het re-integratiedossier?
Om aan te tonen dat u als werkgever voldoende inspanningen heeft gepleegd moet u een re-integratiedossier bijhouden. In het dossier staan:
- Het Plan van Aanpak en alle eventuele wijzigingen en aanpassingen.
- Alle activiteiten die werkgever en werknemer hebben ondernomen om de re-integratie te bevorderen.
- Alle documenten die betrekking hebben op genomen activiteiten.
- Het verloop van het ziekteverzuim, waaronder het feitelijk gewerkte aantal uren.
-
Wat is het re-integratieverslag (RIV)?
Het re-integratiedossier vormt de basis van het re-integratieverslag. In het re-integratieverslag staat alle informatie die met de re-integratie van de medewerker te maken heeft zoals de probleemanalyse van de bedrijfsarts met eventuele bijstellingen, Plan van Aanpak met eventuele aanpassingen, eerstejaarsevaluatie, actueel oordeel, eindevaluatie en het re-integratiedossier met de verrichte re-integratieactiviteiten.
-
Wat is de UWV-beoordeling?
Als een medewerker een WIA-aanvraag doet, heeft het UWV als taak om te toetsen of de re-integratie inspanningen in de eerste 104 ziekteweken voldoende waren. UWV doet dit middels toetsing van het re-integratieverslag (RIV-toets). Concludeert het UWV dat er onvoldoende inspanningen zijn geweest dan volgt een loonsanctie.